Cafès Literaris Tardor 2018

Benvolgudes cafeteres, aquí teniu el programa de les sessions programades de cara la tardor de 2018, aplegats sota el títol ‘Inquietuds, humor i estranyament’:

Aquest darrer trimestre de 2018 celebrarem 4 cafès literaris amb obres que comparteixen crítica social, humor i ironia, així com personatges que no es troben del tot a gust en el món en què viuen. Es tracta de dues novel·les, un recull de poesia i una prosa literària reconvertida en obra de teatre (a la qual també proposarem d’assistir).

Dimecres 26 de setembre. Mestre de disfresses, de Charles Simic. Ponent: Guim Valls. Poeta.

Ens endinsarem en l’univers de Charles Simic, una de les figures més destacables de la poesia nord-americana contemporània. Nascut a Belgrad just abans que esclatés la Segona Guerra Mundial i emigrat als Estats Units el 1954, Simic ha anat bastint des de la seva joventut una obra en què les inquietuds col·lectives són filtrades sàviament a través d’una veu neta i senzilla, capaç de combinar la crítica mordaç i el sentit de l’humor a l’hora de desemmascarar els poders. Els poemes de Mestre de disfresses, un dels seus darrers llibres, en són un exemple magnífic.

Dimecres 24 d’octubre. Andrea Víctrix, de Llorenç Villalonga. Ponent: Eloy Fernández Porta, Doctor en Humanitats per la UPF, autor de En la confidencia i L’art de fer-ne un gra massa (Editorial Anagrama).

Més conegut per Bearn o La sala de les nines o Mort de dama, Llorenç Villalonga va escriure també una novel·la de caire distòpic inspirada en Un món feliç, d’Aldous Huxley. En aquesta història de ciència-ficció humanista trobem un alter ego de Villalonga (el narrador) que, després d’haver estat congelat l’any 1965, desperta a la seva Mallorca natal (anomenada ara Turclub) l’any 2050. L’androgínia, el paper preponderant de la tecnologia en la societat, l’eterna joventut dels seus habitants i la relació ambivalent d’aquests amb el sexe i l’afecte centren l’interès del narrador.

Dimecres 28 de novembre. Dents blanques, Zadie Smith. Ponent: a confirmar.

Nascuda el 1975, Zadie Smith és una escriptora precoç. Dents blanques (2000) fou la seva primera novel·la, que les editorials es disputaven quan ella encara no havia acabat la carrera. S’hi explica la història de tres famílies, una índia, una blanca i una mestissa, que viuen en un petit barri al nord de Londres on l’extremisme de tota mena és a l’ordre del dia i els dilemes de les generacions prèvies es repeteixen obsessivament en el present.

Dimecres 12 de desembre. La ‘niña gorda’, de Santiago Rusiñol. Ponents: Margarida Casacuberta, professora de filologia catalana a la UdG i experta en Rusiñol i Joan Ferrús, humorista i subdirector de la revista El Jueves.

Santiago Rusiñol, un dels capdavanters del Modernisme català, complementà la seva faceta de pintor amb la de l’escriptor, la qual desenvolupà amb un deix sempre satíric i amb ànim de denúncia social. Coincidint amb la seva adaptació teatral al Teatre Nacional de Catalunya, llegirem La ‘niña gorda’ com a proposta a la vegada literària i humorística. Una història, tan trista com divertida, d’una noia grassa del barri de Gràcia forçada a ser objecte de circ.

Us hi esperem!

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s